13 daagse rondreis IJsland: onze hotels & route

Ontdek de verborgen waterval Gljufrabui vlakbij Seljalandsfoss

Ben je op zoek naar een voorbeeld van een rondreis door IJsland van ongeveer 2 weken? Dat kan ik me goed voorstellen. Goed nieuws: daar ga ik je bij helpen in deze blog. Wat hebben we daar gedaan, in welke hotels sliepen wij en welke route moet je nemen? Ik neem je mee in onze 13-daagse rondreis door IJsland.

Dag 1: Aankomst Reykjavik en route naar Selfoss

Wij kwamen al vroeg aan op het vliegveld van Reykjavik en zijn vanaf hier gelijk vertrokken. Vervolgens zijn we lekker op pad gegaan. Met een heerlijk zonnetje begon ons avontuur door IJsland!

• Auto ophalen
    Als eerst gingen we onze auto ophalen. Het is een klein vliegveld, dus dit is zo gebeurd. Het vliegveld ligt een stukje buiten Reykjavik. Daarom hebben we Reykjavik pas op de terugweg bezocht.
  • Schiereiland Reykjanes
    We reden richting het Schiereiland Reykjanes. Dit is bekend om haar vuurtorens, vulkanische- en geothermische activiteiten en de Blue Lagoon. Wij hebben de Blue Lagoon pas later bezocht. Hier ligt ook het vliegveld.
  • Gunnuhver
    Een leuke eerste stop is Gunnuhver. Dit is een geothermische bron met prachtige mineralen.
  • Krýsuvík
    Krýsuvík is een tussenstop die je niet wilt missen. Het is het actiefste hetebronnengebied van Zuidwest-IJsland.
  • Meer Kleifarvatn
    Een leuke tussenstop op je route met prachtig uitzicht over een blauw meer met zwarte rotsen.
  • Kerið Crater
    De Kerið Crater is hele bekende krater in IJsland en erg makkelijk te bezoeken. Ik schreef er meer over in onze blog over de Golden Circle.
  • Aankomst Selfoss
    Selfoss is niet heel spannend, maar wel een van de grootste plaatsen uit het zuiden. Je kunt hier prima wat eten in de lokale horeca. Wij sliepen 2 nachten in Hotel Hjardalbol. Een simpel, maar gastvriendelijk hotel met heerlijk ontbijt. ’s Avonds kan je genieten van de hottub!

Dag 2: Ontdekkingstocht door de Golden Circle

Dag 2 stond volledig in het teken van de Golden Circle. Tip: lees mijn blog over de Golden Circle, daar ga ik er veel meer in detail op in.

• Thingvellir Nationaal Park
    Vanaf ons hotel was het een klein uur rijden naar Thingvellir Nationaal Park. Onderweg mag je op veel plekken slechts 50 k/m per uur, maar met het prachtige uitzicht is dat geen probleem. Thingvellir National Park is een van de meest iconische parken in IJsland en trekt jaarlijks duizenden bezoekers. Het park biedt niet alleen adembenemende uitzichten op de omringende bergen en valleien, maar heeft ook een rijke culturele en historische betekenis.
    Thingvellir Nationalpark kent 5 parkings. Ik zou Parking 1 (Google Maps) aanhouden, omdat je vanaf hier een prachtige ronde kan lopen, horeca hebt en naar het toilet kan. Wil je liever de snelle route naar de waterval? Parkeer dan bij de Oxarafoss Parking (Google Maps).
  • Hike naar de Bruarfoss waterval
    Aan het begin van de middag zijn we gestart met de de hike naar de prachtige Bruarfoss waterval gedaan. Dit was een hike van 6,6 km, maar meer dan de moeite waard!
  • Geysir
    Geysir is een van de bekendste toeristische attracties in IJsland en staat bekend om zijn spectaculaire uitbarstingen van heet water en stoom. Het gebied heeft ook prachtige wandelroutes, warmwaterbronnen en andere geisers om te verkennen.
  • Gullfoss waterval
    Tegen 17.00 uur rondden we de dag af bij de Gullfoss waterval. Het is ongekend hóe krachtig deze waterval is.

Na een lange dag rijd je in een uurtje weer terug naar je hotel. Wij sliepen voor de tweede nacht in Hotel Hjardalbol.

Dag 3: Route richting Skaftafell; de dag van de prachtige watervallen

Dag 3 stond bij ons in het teken van de watervallen. Voor het eerst moesten we flink kilometers gaan maken, want ons hotel lag in National Park Skaftafell, een slordige 300 km verderop. Onderweg gingen we een aantal prachtige watervallen bezoeken!

• Seljalandsfoss
    Seljalandsfoss staat niet voor niks in mijn lijstje van mooiste watervallen van IJsland. Je kunt achter deze waterval langs lopen. Mooie foto’s gegarandeerd! Vergeet niet om ook een kilometer door te wandelen naar Gljufrabui. Dit is een verborgen waterval in een kloof.
  • Skógafoss
    Skógafoss is één van de beroemdste watervallen van IJsland en een echte must-see! Pal naar de waterval gaat een lange trap naar boven waarvandaan je nog meer pracht ziet van de waterval. De wandeling omhoog is pittig, maar het dubbel en dwars waard.
  • Het strand van Myrdalshreppur
    Wij maakten een korte tussenstop bij het zwarte strand van Myrdalshreppur. Het is een heel rustig dorpje, maar biedt een mooie afwisseling en je kunt hier een boodschap doen.

Wij sliepen deze dag in Fosshotel Nupar in Kálfafell. Dit hotel ligt volledig afgelegen. Je kunt hier uitstekend eten én ze hebben een wake-up service voor het Noorderlicht. Ideaal!

Dag 4: Gletsjers & het prachtige Nationaal Park Skaftafell

Vandaag hadden we een vrije dag om het prachtige Nationaal Park Skaftafell te verkennen. Op het programma: gletsjers en de waterval Svartifoss.

• Hike over de gletsjer Jökulsarlon
    Wil je écht iets tofs doen? Maak een hike over de gletsjer Jökulsarlon. Wij hebben dit vroeg in de ochtend met een gids gedaan. Een onvergetelijke ervaring.
  • Hike naar Svartifoss
    Svartifoss staat bekend als de zwarte waterval. Ook hier kan je een hele toffe hike naar doen.
  • Wandeling naar de voet van de Skaftafell gletsjers
    Als afsluiter van de dag maakten we een hike naar de Skaftafellsjökull-gletsjer. Deze gletsjers heeft door de jaren heen zijn stempel gedrukt op het landschap, met smeltwater en modder die rivieren hebben gevormd, rotsen en kloven hebben uitgesleten en spectaculaire landschappen heeft achtergelaten. Het gebied is zelfs zo spectaculair dat er veel films worden opgenomen.

Na een dag vol natuurpracht keerden we terug naar ons hotel, Fosshotel Nupar (Kálfafell).

Dag 5: Van Skaftafell naar Egilsstadir

Vandaag vervolgden we onze reis vanuit Skaftafell naar Egilsstadir, een rit van ongeveer 320 km. Onderweg gingen we iets heel tof doen: onder een gletsjer kijken.

• Jökulsarlon-gletsjermeer & excursie ijsgrot
    We stopten bij het Jökulsarlon-gletsjermeer, dat bekendstaat om zijn betoverende schoonheid. Vanaf hier kan je verschillende activiteiten doen: een boottocht, drijvende ijsblokken bekijken en een excursie doen om onder een gletsjer te gaan. Wij kozen voor het laatste. Check zeker de blog van de link hierboven!
  • Route richting Egilsstadir
    We reden verder door de prachtige Oostfjorden. We hadden nog een lange reis voor de boeg. Uiteindelijk bereikten we ons eindpunt, Egilsstadir, de grootste stad in het oosten van IJsland.

We verbleven in Hótel Bláfell in Breiddalsvik, waar we konden uitrusten van weer een toffe dag.

Dag 6: Hengifoss & ontspannen in een geothermisch bad

Het oosten van IJsland is veel rustiger en kent veel meer bomen dan de rest van IJsland. Je ziet hier weer hele andere dingen. Wij maakten een hike naar de Hengifoss-waterval en kozen voor ontspanning bij Vök-baden.

• Hike naar Hengifoss-waterval
    Met zijn imposante hoogte en omringd door basaltzuilen, is deze waterval een natuurlijk wonder. Een wandeling van ongeveer anderhalf uur brengt je naar de Hengifoss. Daar liepen wij langzaamaan de sneeuw in vanwege het hoogterschil.
  • Ontspannen in de geothermische baden van Vök-baden
    IJsland staat bekend om haar geothermische baden en warmwaterbronnen. Vök-baden is een wat kleinere geothermische bron, maar ook veel goedkoper dan de Blue Lagoon.

We sliepen voor de tweede nacht in Hótel Bláfell (Breiddalsvik).

Dag 7: Van Egilsstadir naar Myvatn

Vandaag vervolgden we onze reis vanuit Egilsstadir naar Myvatn, een rit van ongeveer 175 km. We wilden supergraag de Dettifoss-waterval en de Stuðlagil kloof bezoeken, maar doordat de weg besneeuwd was ging dit feest niet door.

• Rjúkandi Waterfall
    Deze waterval ligt direct langs de ringweg en is dus erg makkelijk te bezoeken. De waterval is makkelijk te zien en is dus een leuke tussenstop op je route.
  • Hverfell krater
    Hverfell is een indrukwekkende krater in de omgeving van Myvatn. De wandeling naar de top van Hverfell biedt een mooi uitzicht over de omgeving en beloont je met een prachtig beeld van de vulkanische landschappen.
  • Myvatn meer
    Het Myvatn-meer, ook wel bekend als het “muggenmeer”, is een bijzonder gebied in IJsland. Met zijn vulkanische landschappen en vele kraters. Je kunt hier leuke wandelingen maken.

Door de dikke laag sneeuw waren we enigszins beperkt in ons programma deze dag. Grote trekpleister als de Dettifoss-waterval en de Stuðlagil kloof moesten we overslaan. We verbleven twee nachten in Sel Hotel Myvatn.

Dag 8: Walvissen spotten!

Vandaag begon onze dag met een spannende walvissafari vanuit het vissersdorpje Hjalteyri. Eigenlijk zouden we vertrekken vanuit Husavik, maar vanwege het weer was deze verplaatst naar Hjalteyri.

• Walvissen spotten
    Walvissen spotten is heel bijzonder. Je hebt echt nog nooit zulke grote dieren gezien! Zorg wel dat je je warm aankleedt. Je krijgt van de organisatie alle benodigde kleding om droog te blijven.
  • Bezoek Akureyri
    Akureyri, gelegen aan de Eyjafjördur fjord, is een grote stad voor IJslandse begrippen. We verkenden de historische gebouwen, zoals de kerk en het oude theater en kochten hier wat boodschappen.
  • Goðafoss waterval
    De Goðafoss waterval is een leuke, brede waterval waar je een snelle stop maakt.
  • Myvatn Geothermal Area
    Het Myvatn Geothermal Area is een fascinerend gebied vol borrelende modderpoelen, stomende fumarolen en kleurrijke mineralen. De unieke geothermische activiteit zorgt voor een buitenaardse en betoverende atmosfeer die je nergens anders zult vinden. Gezien dit dichtbij ons hotel zat, hebben we hier de dag afgesloten.

We verbleven voor de tweede nacht in Sel Hotel Myvatn.

Barnafoss IJsland

Dag 9: Route richting Snaefellsness

Dag 9 stond in het teken van reizen: deze dag moesten we circa 460 km afleggen. Gelukkig is er in IJsland altijd wat te zien of te doen!

• Paardrijden op IJslandse paarden
    Aan het begin van de dag gingen we paardrijden. IJslandse paarden staan bekend om zijn kleine gestalte, stevige bouw en dikke vacht, die het beschermt tegen de barre weersomstandigheden op IJsland. Het was behoorlijk fris,dus pak jezelf goed in. Wij bezochten de Lýtingsstaðir Horse Farm.
  • Barnafoss
    Wat deze waterval echt bijzonder maakt, is het feit dat er geen directe rivierstroom naar beneden valt. In plaats daarvan stort het water zich door een smalle kloof en verdwijnt het in de aarde.

Wij sliepen zelf in hotel Hótel Borgarnes. Het plaatsje is heel leuk, maar ik zou dit hotel niet aanraden.

Dag 10: Snaefellsness ontdekken

Snaefellsness wordt ook wel IJsland in het klein genoemd. Ik heb een aparte blog geschreven over deze dag. Voor het gemak verwijs ik je graag!

Dag 11: Reykjavik ontdekken

We hebben de dag doorgebracht met het verkennen van Reykjavik, de bruisende hoofdstad van IJsland. We bezochten bezienswaardigheden, maakten een wandeling met een lokale gids door de stad en waren toch wel verrast hoe leuk de stad is!

• Route richting Reykjavik
    Vanuit Borgarnes namen wij de toeristische route. Als je op je navigatie via Fossárrétt hin yngri (een kleine waterval langs de route) rijdt, pak je een hele mooie autoroute mee. Heb je hier geen tijd voor? Dan ga je door de tunnel op de ringweg.
  • Stadswandeling met een gids
    Wij starten in grote steden altijd met een stadswandeling met een gids. Zo ontdek je alle bijzondere plekken van de stad. Vervolgens ga je lekker zelf op pad!
  • Bezienswaardigheden Reykjavik
    We gingen vervolgens alle bezienswaardigheden af, waaronder de beroemde kerk in Reykjavik. Je leest er meer over in onze blog over Reykjavik.

Een leuke restauranttip is Svarta Kaffið. Hier hebben ze één gerecht op de kaart: soep in brood (letterlijk in brood. Je brood is namelijk de soepkom). Er zijn twee dagsoepen: vegetarisch of met vlees. Wij hebben genoten! En stiekem is het voor IJslandse begrippen best betaalbaar. We sliepen vervolgens in Hotel Cabin.

Dag 12: Best for last: de Blue Lagoon & een helikoptervlucht over een actieve vulkaan

Je moet je vakantie goed afsluiten toch? Nou, dat hebben we zeker gedaan. Eerst gingen we naar de wereldberoemde spa Blue Lagoon en vervolgens stapten we in een helikopter!

• Blue Lagoon
    Op onze laatste vrije dag hebben we volop ontspannen in de Blue Lagoon, een wereldberoemd geothermisch spa en wellnessoord. We genoten van de warme, mineraalrijke wateren en lieten ons verwennen met verkwikkende behandelingen.
  • Helikoptervlucht over een actieve vulkaan
    In 2021 was de vulkaan Fagradalsfjall net weer uitgebarsten. Daar zijn we met een helikopter naartoe gevlogen! Het uitzicht was heel indrukwekkend. Dit was wel de meest prijzige activiteit van de vakantie.

We sloten de avond af in Reykjavik en gingen lekker uit eten. We sliepen voor de tweede nacht in Hotel Cabin.

Dag 13: Terug naar Nederland

Ons avontuur door IJsland zat erop. We leverden de auto in bij het vliegveld en vlogen terug naar Nederland.

Rondreis IJsland in 2 weken samengevat

Hieronder vind je al onze activiteiten en hotels. Ik moedig je zeker aan om IJsland te verkennen. Wij hebben deze reis in september 2021 gedaan. Ook hoop ik dat deze blog je op weg helpt bij het plannen van je eigen rondreis. Kies vooral zelf wat je leuk vindt om te doen. Zelf hadden wij geen 4×4 auto, waardoor we de F-wegen niet hebben kunnen nemen. Veel plezier met de voorpret en klik zeker eens door naar mijn meer gedetailleerde blogs over IJsland!

DagSamenvattingHotel
1Aankomst Reykjavik
Vertrek naar Selfoss
Hotel Hjardarbol (Selfoss)
2Bezoek Golden CircleHotel Hjardarbol (Selfoss)
3Route richting Skaftafell
Genieten van mooie watervallen
Fosshotel Nupar (Kálfafell)
4Gletsjerhike & de waterval SvartifossFosshotel Nupar (Kálfafell)
5Route richting Egilsstadir
Bezoek ijsgrot
Hótel Bláfell (Breiddalsvik)
6Hiken naar Hengifoss waterval
Geothermisch bad Vök-baden
7Route naar Myvatn
Bezoek aan Myvatn & omgeving
Sel Hotel Myvatn (Myvatn)
8Walvissen spottenSel Hotel Myvatn (Myvatn)
9Route richting Snaefellsness (lange reisdag)
Paardrijden
Hótel Borgarnes (Borgarnes)
10Bezoek schiereiland SnaefellsnessHótel Borgarnes (Borgarnes)
11Route richting Reykjavik
Stadswandeling & Reykjavik ontdekken
Hotel Cabin (Reykjavik)
12Blue Lagoon
Helikoptervlucht over een actieve vulkaan
13Terug naar Nederland

Hopelijk beleef jij net zo’n mooie rondreis door IJsland met deze uitgestippelde rondreis met reisschema + tips! Gebruik deze voorbeeldroute van 13 dagen als voorbereiding voor je roadtrip door IJsland en laat je verrassen door al het moois dat dit land te bieden heeft!